Har min sambo rätt till hälften av mitt hus vid en bodelning?

Hej jag köpte ett hus för 2 1/2 år sedan. Som jag och mina sambo bor i. Jag och min sambo bodde redan ihop när jag köpte huset. Jag står ensam på bolånet, ensam att betala kontantinsatsen (jag betalade ca 105.000kr och han 35 .000kr i handpenning, men det atår att jag betalade hela handpenningen ensam och står som ensam ägare till huset.

Jag står för samtliga bilar, försäkringar och betaöar alla räkningar. Eftersom jag anser att det är mitt hus som jag köpt för att bo i och då vi redan va sambos får han följa med och bo i huset.

Min sambo har vidrigt myclet skulder och är en av orsakerna varför jag köpte huset själv för jag ville ha en försäkring att det är mitt hus min egendom.

Dock så har jag precis insett att om vi separerar så kan han kräva bodelning och då kräva att jag betalar honom helften av vad mitt hus är värt till honom trotts att han inte står på några konrtakt eller lån. Det enda han betalade va ca 35k till handpenningen som det inte finns några papper om att han gjort dom pengarna kom från att han sålde en bil jag stod som ägare på. Så är det så att om vi separerar och han kräver bodelning så kommer huset att räknas in i bodelningen och han kommer kunna kräva mig på halva värdet av huset?

Och jag som under dessa 6 åra förhållande har betalat samtliga räkningar som berör boende och ensam står på alla ko trakt och lån då måste ge honom heöften av värdet vid en separation?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om sambors egendom och bodelningar vid samboförhållanden hittar vi i Sambolagen (SamboL).

Vid bodelningar efter samboförhållanden är det samboegendomen som ska fördelas mellan samborna. Samboegendom är bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk och som varken är enskild egendom (se 4 § SamboL) eller egendom som enligt ett samboavtal inte ska ses som samboegendom (se 9 § SamboL). I ditt fall där ni först bott ihop och sedan tillsammans flyttat in i det nuvarande boendet torde ditt hus räknas som samboegendom och därmed ingå i en eventuell bodelning. För att undvika detta finns dock möjligheten att du och din sambo upprättar ett samboavtal där ni i förväg beslutar att t.ex. utesluta huset ur en eventuell framtida bodelning eller förklarar hur fördelningen ska se ut (se åter 9 § SamboL).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lovisa WanhataloRådgivare