FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/10/2018

Har min sambo rätt till en del av min bostadsrätt vi en separation?

Jag och min sambo separerade för 2 års sedan och då gjorde vi upp och det skrevs papper på att bostadsrätten ägs av bara mej. Efter en tid så flyttade hon tillbaks igen.

Nu har hon bestämt sig för att flytta ut igen ! vad gäller då om jag vill sälja bostadsrätten ? har hon rätt till någon del av ev. vinst ? Jag står fortfarande som ensam ägare.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler gällande samboskap finns i sambolagen (SamboL).

När ett samboförhållande tar slut ska samboegendom fördelas mellan samborna genom en bodelning om en av dem begär det (8 § SamboL). Ett samboförhållande tar slut bland annat om samborna flyttar isär (2 § SamboL). När din flickvän flyttar ut och bosätter sig på annat håll är ni alltså inte längre sambor. Då kan antingen du eller din flickvän begära att bodelning ska göras, och det är i detta steg din bostadsrätt kan komma in i bilden. Jag förklarar närmare nedan.

Vad är samboegendom?
Som nämnt ovan ska samboegendom fördelas mellan dig och din sambo vid en bodelning. Samboegendom är gemensam bostad eller gemensamt bohag (till exempel möbler, köksmaskiner) som ni skaffade för att använda gemensamt (3 § SamboL). Din bostadsrätt räknas som er gemensamma eftersom ni bott i den tillsammans (5 § SamboL). Det gäller trots att du står som ensam ägare till den. Däremot är den avgörande frågan om ni skaffade den tillsammans för att använda gemensamt, eller om du bodde i den redan innan din flickvän flyttade in.

Bostadsrätten är sannolikt inte samboegendom
Vad jag förstår bodde du i och ägde bostadsrätten redan innan din flickvän flyttade in den andra gången. Ni har alltså inte skaffat den för gemensam användning, vilket är ett krav för att något ska vara samboegendom. Eftersom ni inte skaffat den för att bo i tillsammans är bostadsrätten inte samboegendom och din flickvän har därför inte rätt att ta del av en eventuell vinst om du säljer den.

Jag vill dock reservera mig för att fallet kan vara det motsatta, då jag inte vet de detaljerade omständigheterna kring uppbrottet första gången. Jag har dock utgått från att den första separationen juridiskt räknades som ett uppbrott, det vill säga att din flickvän bosatte sig på annat håll under en längre tid och inte bara tillfälligt. I så fall stämmer det jag skrev ovan. Om första uppbrottet däremot inte räknades som ett uppbrott juridiskt, och ni från början skaffade lägenheten för att bo i tillsammans, kan det hända att den nu är samboegendom. Jag kan dock inte svara mer precist än så endast utifrån de omständigheter som finns i frågan.

Sammanfattning och råd
Utifrån det jag kan läsa i frågan har din sambo inte rätt till en del av vinsten från en försäljning av din bostadsrätt. Detta eftersom du redan bodde i den när hon flyttade in andra gången. Som nämnt ovan vill jag dock reservera mig för om ert första uppbrott inte juridiskt räknades som ett uppbrott, och om ni från allra första början köpte lägenheten för att använda tillsammans. Om så skulle vara fallet, gäller att hon måste begära en bodelning inom ett år från att hon flyttade ut (8 § SamboL). Annars försvinner hennes rätt att ta del av bostadsrätten.

Hoppas du fått lite vägledning trots att jag inte kan ge ett solklart svar! Om du har fler funderingar får du gärna ställa en ny fråga eller ringa Lawlines telefonrådgivning där du har möjlighet att beskriva omständigheterna lite närmare.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare