Har min sambo någon rätt till bostad eller bohag om det finns ett samboavtal som gör att sambolagen inte gäller och hen betalar driftkostnader?

Hej, jag har en fråga kring sambolagen. Jag och min sambo har bott ihop i min lägenhet som jag hade innan vår relation. Nu har jag köpt ny lägenhet, bostadsrätt, som jag står på och som jag betalat för, min sambo kommer flytta med mig såklart och bo i den. Vi har skrivit samboavtal där sambolagen inte ska gälla när det kommer till gemensamma bostaden eller bohaget. Min fråga är om jag vill att min sambo ska betala för halva avgiften, el och förbrukningsvaror vi gemensamt brukar kan min sambo på något sätt få rätt att ta del av bostaden eller bohaget vid en separation? Vi har inga barn och hon är inte gravid.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig Lawline med din fråga!

Din fråga regleras dock inte i någon specifik lag utan som jag tolkar det är det en fråga om hur man ska tolka situation och samboavtalet.

Hur tolkar jag situationen

Så som jag tolkar det framgår det tydligt av ert samboavtal att sambolagen inte ska gälla. Vad som händer då enligt min tolkning är att om din sambo betalar halva avgiften, el etc. är att enligt min tolkning att hon endast "hyr" en andel i din lägenhet genom att betala avgifterna.

Eftersom sambolagens regler inte gäller i och med ert avtal gäller inte heller dem sambo presumtionerna som följer av sambolagen.

Sammanfattning

Som jag tolkar denna situationen kommer sambolagen och dess presumtioner inte att gälla i och med ert avtal. Eftersom det inte gäller kommer endast ägandet stå på dig ifall ni skulle separera. Det innebär vidare att när hon betalar halva avgiften etc. får det ses som att hon "hyr" in sig i lägenhet.

Eftersom din sambo inte kommer få tillbaka något vid en eventuell separation pga ert samboavtal kan det vara en jämlike tanke att hon inte behöver stå för ex. ränta och amortering eftersom hon inte kommer få del i lägenheten om ni skulle separera. Däremot finns det inget som gör att hon kommer få del i bostaden och bohaget pga samboavtalet.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte svaret tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare