FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/07/2022

Har min mans syster rätt att ärva om 12:2 regeln aktualiseras?

Har min mans syster rätt att ärva om 12:2 regeln står

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer vid en bodelning och vad innebär 12:2-regeln?

När ett äktenskap upplöses, exempelvis när ena maken går bort, så ska makarnas egendom fördelas genom en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Utgångspunkten vid en bodelning är att makarnas så kallade giftorättsgods ska ingå enligt 10 kap. 1 § ÄktB, som därefter läggs ihop och fördelas mellan makarna, 11 kap. 3 § ÄktB. En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB).

Däremot, genom att den kvarlevande maken åberopar 12:2-regeln (12 kap. 2 § ÄktB) så behåller vardera make sin andel av giftorättsgodset. Regeln innebär endast att giftorättsgodset inte läggs ihop och fördelas mellan makarna; det påverkar inte arvsordningen. Om din mans syster har arvsrätt enligt den svenska arvsordningen, så kommer hon ärva din man obeaktat om 12:2-regeln aktualiseras eller inte.

Vilka förutsättningar måste föreligga för att din makes syster ska anses ha arvsrätt i förhållande till honom? Jag kommer förklara detta nedan.

Hur ser arvsrätten ut i Sverige?

Hur arvet efter någon fördelas regleras i 2 kap. ÄB och kallas för den legala arvsordningen. Däri uppställs en prioriteringsordning mellan olika arvsberättigade som kallas för olika arvsklasser. Den första arvsklassen ärver före den andra arvsklassen och den andra arvsklassen före den tredje. För att vara arvsberättigad så måste man alltså tillhöra en av arvsklasserna (se 2 kap. 4 § ÄB).

Ifall det inte finns någon som tillhör en av dessa tre arvsklasser, så kommer i stället arvet tillfalla den Allmänna Arvsfonden.

Vilka arvsklasser finns?

Den första arvsklassen omfattar avkomlingar till den avlidna (2 kap. 1 § ÄB), alltså dennes barn. Om den avlidne hade ett barn som redan har gått bort så ärver i stället dennes barn, vilket alltså är den avlidnes barnbarn. Finns inga arvingar i den första arvsklassen går man vidare till den andra arvsklassen.

Den andra arvsklassen omfattar i stället den avlidnes föräldrar. Om någon av föräldrarna redan har gått bort så går dennes arv i stället till deras barn (avlidnes syskon). Om syskonen också har gått bort så går arvet till syskonens barn (den avlidnes syskonbarn), se 2 kap. 2 § ÄB. Om ingen arvsberättigad finns här så går man vidare till den tredje (och sista) arvsklassen.

Den tredje arvsklassen består av den avlidnes far- och morföräldrar. Om dessa har gått bort så ärver i stället far- och morföräldrarnas barn (den avlidnes morbrödrar, mostrar eller farbröder och faster), se 2 kap. 3 § ÄB.

Vad gäller i ert fall?

Förutsatt att din make inte har arvingar som tillhör den första arvsklassen (barn, barnbarn, med mera) samt att hans föräldrar (andra arvsklassen) är avlidna, kommer hans syster vara arvsberättigad i enlighet med 2 kap. 2 § ÄB. Jag förmodar att hans syster inte tillhör någon av dina arvsklasser, vilket innebär att hon inte kommer kunna ärva din kvarlåtenskap.

Att du aktualiserar 12:2-regeln kommer inte påverka hennes arvsrätt i förhållande till sin bror, utan detta kommer endast se till så att vardera maken behåller sitt giftorättsgods.

Jag hoppas mitt svar klargjorde situationen för dig,

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare