Har min make rätt till egendom jag får i arv?

Hej!

Om jag som har tre barn sedan innan går in i ett nytt äktenskap med en som har tre barn sedan innan. Vi köper ett gemensamt hus. Min mamma går bort och jag ärver henne, måste hon skriva i sitt testamente att hennes ägodelar är min enskild egendom så han och hans barn inte får tillgång till allt detta? Tänker på min bortgång så mina barn får rätt till detta? Antar att han får hälften vid min bortgång? eller måste jag skriva ngt i mitt äktenskapsförord eller testamente?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

För att kunna svara på din fråga kommer vi behöva använda oss av äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB).

När en make går bort så sker en bodelning innan man börjar fördela arvet (23 kap. 1 § andra stycket ÄB). Egendomen som du och din man har kommer därför först att fördelas lika mellan er. Vid bodelningen ingår endast giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Till giftorättsgods hör allt som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Vad som är enskild egendom framgår av 7 kapitlet 2 § äktenskapsbalken. Där framgår det att för att något man har fått i arv ska utgöra enskild egendom, förutsätts det att det framgår i ett testamente att den ska utgöra mottagarens enskilda (7 kap. 2 § första stycket 4p. ÄktB).

För att det du ärver från din mamma ska utgöra din enskilda egendom behöver det därför framgå i ett testamente från henne att det ska utgöra enskild egendom (7 kap. 2 § första stycket 4p ÄktB). Det är också möjligt att man i äktenskapsförordet skriver in att egendomen ska utgöra enskild (7 kap. 2 § första stycket 1p. ÄktB). Bägge dessa alternativ kommer resultera i att egendomen utgör enskild vilket innebär att den inte ingår i bodelningen mellan dig och din man. Detta kommer innebära att dina barn, i den mån du inte testamenterar annat, har rätt till all din kvarlåtenskap (2 kap. 1 § ÄB).

Dina barn utgör vidare något man brukar kalla för särkullbarn. Särkullbarn är barn till en av makarna, till skillnad från gemensamma bröstarvingar vilka är barn till bägge. Eftersom dina barn är särkullbarn så kommer de ha rätt till sitt arv före din make (3 kap. 1 § ÄB). Din man får därför inte hälften av din kvarlåtenskap vid din bortgång, utan bara hälften av den egendom som utgör er gemensamma.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp för dig! Undrar du något annat är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare