Har min kompis rätt att överlåta sitt hyreskontrakt till mig?

Hej,

Om man har ett första handskontrakt, vad har man för rättigheter? Och om man vill att någon ska ta över men hyresvärden nekar det vad kan man göra? För tydligen fick jag endast hyra den i andra hand ett år och inte längre å han som har första handskontrakt vill låta mig ta över kontraktet.

Han har ägt kontraktet en lång tid

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyresrätt finns i jordabalken.

Ett förstahandskontrakt innebär rättigheter på flera olika sätt. Exempelvis innebär det en besittningsrätt som gör att hyresgästen har rätt till förlängning av ett hyreskontrakt när hyresvärden säger upp detta (förutsatt att hyresgästen inte misskött sig eller det finns nått annat legitimt skäl till uppsägningen, se 12 kap. 46 §). I den bemärkelsen du verkar avse har en hyresgäst dock väldigt begränsade möjligheter.

Ett hyreskontrakt innebär inte någon äganderätt till lägenheten man hyr utan snarare en rätt att nyttja lägenheten. Eftersom lägenheten ursprungligen ägs av hyresvärden, är det inte möjligt för hyresgästen att bestämma vem som ska inneha kontraktet och därmed överlåta kontraktet till vem de vill. Hyresrätten bygger ju på ett hyreskontrakt mellan hyresgästen och hyresvärden. Hyresgästen kan därmed inte binda hyresvärden till ett kontrakt med en annan hyresgäst som denne själv bestämmer. För att hyresgästen ska kunna överlåta ett avtal till någon krävs således att hyresvärden går med på detta (se 12 kap. 32 §).

Det finns dock utrymme för vissa typer av överlåtelser av kontrakt från hyresgästens sida. Detta gäller dock i särskilda fall som inte är aktuella i ditt fall. Överlåtelse utan samtycke från hyresvärden kan nämligen endast ske till en närstående som varaktigt sammanbor med hyresgästen (12 kap. 34 §), vid ett lägenhetsbyte (12 kap. 35 §), vid överlåtelse av verksamhet (12 kap. 36 §) samt enligt kommunens särskilda möjlighet att överlåta hyresrätter.

Möjligheterna för dig att överta hyreskontraktet ser alltså inte så goda ut, förutsatt att du inte kan komma överens om ett hyreskontrakt med hyresvärden. Anledningen till varför hyresvärden säger nej behöver inte bero på att denne inte vill hyra ut lägenheten till just dig utan kan bero på simpla saker såsom att hyresvärden har ett kösystem de vill upprätthålla och att någon annan därför ska ha rätt att hyra lägenheten. I ditt fall verkar ett andrahandskontrakt därför vara enda möjligheten att bo i lägenheten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare