FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/12/2018

Har min fru rätt till redan förbrukad enskild egendom i bodelning?

Hej en fråga som kan avgöra min ekonomi i framtiden, jag o min fru ska skiljas. Sälja radhuset med insats på 1.1 miljoner som är sponsrad av 100000 från min mamma, spar och vinst från tidigare boende.

När vi väl flyttat in fick min fru 300000 i enskild egendom av sin morfar som hon ej sagt var enskild först nu under Skillsmässa. Pengar finns ej kvar. Hennes mammas advokat påstår att hon har rätt till den summan och kan ta det i från vår hus försäljning?

Pantbrev och lagfart bekostades av dessa pengar liksom vissa fysiska saker i huset som jag sagt bara ta all inredning. Men lagfart och pantbrev säljes ju ej.

Känns helt absurt att någon skall kunna bränna alla pengar frivilligt på resor mm och sen retroaktivt kunna ta tillbaka dem från hus insats som de aldrig bekostat eller ens nämnts att det var enskild egendom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om skilsmässa, bodelning och enskild egendom finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad är enskild egendom?

I en bodelning ska allt giftorättsgods ingå. En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är bland annat egendom som en make fått i gåva av annan än den andre maken med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda (7 kap. 2 § första stycket p2 ÄktB). Även vad som trätt i stället för sådan egendom är som huvudregel enskild (7 kap. 2 § första stycket p6 ÄktB).

Detta innebär att om din fru fått pengarna i gåva av sin morfar och det finns ett villkor om att den är hennes enskilda gäller det. Likaledes gäller det om hon t.ex. köper en viss sak för pengarna, t.ex. en bil, är även bilen enskild egendom. Däremot kan det inte göras gällande att hon ska få tillbaka pengarna som hon förbrukat på t.ex. en resa.

Sammanblandning av giftorättsgods och enskild egendom

Enskild egendom kan förlora sin karaktär som sådan om den sammanblandats med giftorättsgods. Som jag tolkar din fråga är fastigheten giftorättsgods och hon har använt åtminstone en del av pengarna till fastigheten.

I ert fall kan det argumenteras för att de pengar som var din frus enskilda egendom förlorat sin karaktär då de sammanblandats med ert giftorättsgods (bostaden). I NJA 1992 s. 773 hade en make satt in pengar i form av enskild egendom på ett gemensamt konto med redan tidigare insatta medel av makarna. Högsta domstolen beslutade i fallet att pengarna hade förlorat karaktären av enskild egendom genom insättningen på kontot. Ett liknande resonemang är rimligt att föra i ert fall; i samband med att pengarna använts till fastigheten som ni båda lagt in pengar i har den enskilda egendomen förlorat sin karaktär och hon har i regel inte rätt att få ut de pengarna.

Jag vill dock påpeka att rättsläget är något oklart och det kan argumenteras åt båda hållen. Då jag inte har någon närmre bakgrund om er situation kan jag inte ge ett klara svar än ovanstående. Sammanfattningsvis kan dock sägas att det inte är självklart att hon har rätt till pengarna, och framförallt inte pengar som förbrukats till t.ex. resor.

Min rekommendation är att du anlitar en jurist som företräder dig i ärendet. Av din fråga framgår att din fru gjort så varför det är av ännu större vikt att även du har någon som bevakar dina intressen. Jag kan varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra jurister för ändamålet. Du kan boka tid via vår hemsida alternativt att du ringer till vår juristbyrå på tel 08-533 300 04. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per telefon, e-post och Skype; det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare