Har min flickvän någon rätt till min bostad jag köpte innan vi blev tillsammans om vi går isär?

Jag köpte mitt hus 1999, 2010 flyttade min nuvarande flickvän in. Nu vill jag separera från henne, vi har ett barn tillsammans som är 12 år. Han vill bo kvar med mig. Min fråga, har hon någon rätt till mitt hus.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som din fråga är ställd framgår det att ni inte är gifta och jag antar därför att ni är sambos. Eftersom ni är sambos finns svaret på din fråga i sambolagens bestämmelse om bodelning.

Vilka bestämmelser är relevanta?

Av lagens bestämmelser framgår att när ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, skall på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning (8§ SamboL). Det framgår så att vid en bodelning ska först sambornas andelar i samboegendomen beräknas (12§ SamboL). Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av eller (3§ SamboL).

I ditt fall är det fråga om en bostad och så som din fråga är ställd framgår att och inte är relevanta för oss. Frågan blir så om bostaden utgör samboegendomen eller inte och om bostaden så klassas som gemensam bostad.

Utgör egendomen sambornas gemensamma bostad?

I det här fallet framgår det för att huset ska utgöra samboegendom måste huset ha förvärvats för gemensam användning (3§ SamboL) och din flickvän måste ha lämnat ekonomiskt bidrag till huset. Av din fråga framgår det tydligt att du förvärvade huset flera år innan ni blev tillsammans vilket gör att det inte kan finnas möjlighet för huset att förvärvas för gemensam använding. Det gör att huvudregeln gör att du är den som fortfarande ska ha rätt till huset.

Kan det föreligga övertagande av bostaden?

Det finns självklart en regeln som säger att det är möjligt för den som inte är ägare till bostaden och när egendomen inte utgör samboegendom för din flickvän att ta över bostaden (22§ SamboL). För att så ska vara fallet krävs det att din flickvän bäst behöver bostaden och att det även ska anses skäligt (22§ SamboL). Eftersom ni har barn tillsammans och det av din fråga framgår att er son vill bo kvar hos dig är det en omständighet som också bör tala för att du behöver bostaden bäst. Det skulle med hänsyn till denna omständighet alltså inte vara skäligt att din flickvän får ta över bostaden men det kan såklart göras en annan bedömning beroende på flera omständigheter.

Sammanfattningsvis

Av din fråga framgår det så för mig att egendomen inte utgör samboegendom eftersom avsikten inte vara att förvärva den som gemensam. Det framgår vidare för mig som att eftersom din son vill bo kvar hos dig, du är bostadens ägare och det inte finns något av din fråga som talar för att din flickvän skulle behöva bostaden bättre framgår det för mig som att bostaden kommer förbli din. Det skäliga vore så alltså att behålla bostaden eftersom du är dess ägare och din son vill bo kvar i den hos dig. Självklart går det dock att göra en annan bedömning men för mig framgår det från din frågas omständigheter som att hon inte har någon rätt till bostaden.

Jag hoppas så att du har fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare