FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/08/2017

Har min f.d. sambo rätt att få någonting av mig i bodelningen?

Hej jag köpte en bostadsrätt 2014-02-19 och har alla papper (nyproduktion) vi blev tillsammans hösten/vintern 2014 och flyttade sen in samtidigt när lägenheten var färdigbyggd!

Hon har krävt bodelning då förhållandet tog slut för flera månader sen, jag har betalat allt hemma och har även ett bodelningsavtal där det står att jag ska behålla lägenhet och att den ej ska ingå i bodelning dä den köptes innan förhållande!

Har hon ändå rätt att få nånting av mig? Hon har hämtat sina grejer för flera månader sedan!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör och bodelning ska ske är det Sambolagen (2003:376) som gäller om samborna inte kommer överens om annat.

En begäran om bodelning måste göras senast ett år efter att samboförhållandet upphörde (se 8 § andra stycket). Eftersom förhållandet "tog slut för flera månader sen" och din f.d. sambo framställde kravet nu är hon inom tidsramen för att kräva en bodelning.

Den egendom som ingår i bodelningen mellan sambor kallas samboegendom och är bostad och bohag som förvärvats för sambornas gemensamma användning, oavsett vem av er som betalat (t.ex. lägenhet, köksbord, soffa, TV, säng, köksredskap osv) (se 3 §). Ni båda har alltså rätt att kräva hälften av egendomen (eller dess värde) som är köpt för ert gemensamma hem. Det är endast den samboegendom som fanns den dag då samboförhållandet upphörde som ingår i bodelning (se 8 § första stycket). Alltså, om ni köpt t.ex. en soffa till lägenheten har din f.d. sambo rätt till att få ekonomisk ersättning motsvarande hälften av dess värde, eller samboegendom av motsvarande värde.

Den egendom du hade innan ni flyttade ihop, eller köpt efter separationen, har hon dock inte rätt att få eftersom den egendomen inte är köpt för gemensamt bruk och utgör således inte samboegendom.

Lägenheten har hon inte heller möjlighet att göra anspråk på. Det som inte utgör samboegendom och således inte ingår i bodelningen kallas enskild egendom. Eftersom ni skrivit avtal som säger att lägenheten inte ska ingå i bodelningen kan din f.d. tjej inte kräva något avseende lägenheten eftersom den genom avtalet är enskild egendom (se 4 §).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare