FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/12/2021

Har min f.d. fru rätt till ersättning för vitvaror?

Hej,

Jag äger ett hus som jag min fru och våra barn bott i tillsammans. Huset är, enligt äktenskapsförord, 100% mitt. Vi har till huset ersatt kyl,frys,tvättmaskin och torktumlare efterhand som dem gått sönder. När vi nu ska skiljas så vill min ex-fru ha ersättning för dessa vitvaror som köptes med gemensamma pengar men för att ersätta det som gått sönder genom gemensamt bruk. Hon har i övrigt betalat hälften på det mesta men inte sådant som har med huset att göra, t ex lånen. Dock så räknas ju alla pengar som gemensamma när vi var gifta.

Har hon rätt till ersättning för dessa vitvaror och isf för vilket värde. Nypris eller det värde de nu har som begagnade?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

De vitvaror du nämner i din fråga utgör i allmänhet byggnadstillbehör, och anses därför vara en del av huset (2 kap. 2 § jordabalken (JB)). I och med att de anses vara en del av huset är de därför dina, i enlighet med äktenskapsförordet. Detta överensstämmer även med HD:s uppfattning (NJA 1986 s. 513). Därtill anses renoveringar eller förbättringar av ett hus inte ge någon s.k. dold samäganderätt (NJA 2019 s. 23).

Sammanfattningsvis har din f.d. fru ingen rätt till ersättning för vitvarorna hon har köpt in.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare