Har min dotters sambo rätt till en kristallkrona min dotter fått i gåva?

Hej min dotter är sambo med en man och dom har en gemensam dotter. Nu skall dom separera och sälja huset. Nu till min fråga. Min dotter fick en kristallkrona ut av mig och min man när hon fyllde 25 år för några månader sen.h

Har hennes sambo rätt till den.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambor finns i sambolagen.

När sambor separerar ska det normalt göras en bodelning där samboegendomen ska delas lika mellan samborna (8 § sambolagen). Det som ingår i en bodelning mellan sambor är gemensam bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). I samboegendom ingår däremot inte det som den ena sambon fått i gåva av någon med villkor om att det ska vara enskild egendom (4 § sambolagen). Om du och din man gav bort kristallkronan med villkor om att den ska vara din dotters enskilda egendom så kommer den alltså inte ingå i en bodelning och din dotters sambo kommer inte ha någon rätt att ta del av kristallkronans värde.

Även om ni inte gav bort kristallkronan med ett sådant villkor så behöver det inte betyda att den utgör samboegendom. Det kan nämligen vara så att kristallkronan inte räknas som den har förvärvats för gemensam användning. För att den ska vara förvärvad för gemensam användning ska det ha funnits någon slags avsikt från dig och din man att det var en gåva till båda samborna. Eftersom ni har gett kristallkronan i födelsedagsgåva till er dotter har det förmodligen varit ägnat enkom till henne och hon har inte varit medveten om att hon ska få gåvan. Det är då svårt att säga att den kan ha förvärvats för sambornas gemensamma användning. Därför skulle jag säga att kristallkronan inte utgör samboegendom och att den alltså inte ska ingå i en bodelning mellan er dotter och hennes sambo.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare