FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt17/09/2020

Har min dotter rätt till skadestånd från sin skola?

Hej

Tänkte höra om min dotter har rätt till skadestånd från skolan . Hon fick inga hjälp på två år !

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du nämner att din dotter inte har fått någon hjälp på två år och undrar om detta är skadeståndsgrundande. Svaret på din fråga är: det beror på vad det är som har hänt. Det finns absolut möjlighet för privatpersoner att rikta en skadeståndstalan mot en skola/kommun. Beroende på vad det är som hänt kan man även vända sig till barn- och elevombudsmannen eller diskrimineringsombudsmannen som kan driva skadeståndsärendet.

Jag kan tyvärr inte vara mer konkret i detta svar eftersom jag inte känner till omständigheterna i ditt fall. Jag förstår att det är en allvarlig situation där du vill ha hjälp så fort som möjligt. Du är varmt välkommen att ringa oss på Lawline för juridisk rådgivning, så hjälper vi dig med hur du kan gå vidare i ditt fall. Du kan nå oss på tel. 08-533 300 04, mån-fre mellan kl. 10-16. Därutöver kan du alltid ställa en till fråga här på hemsidan, där du lite närmare berättar vad det är som har hänt.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare