FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott02/06/2018

Har medhjälp till brott samma preskriptionstid som huvudbrottet?

Har medhjälp till brott samma preskriptionstid som huvudbrottet man ska ha hjälpt till vid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om medverkan till brott och preskriptionstider för brott finns i Brottsbalken (BrB).

Har medhjälp till brott samma preskriptionstid som huvudbrottet?

Brottsbalken gör i sin bedömning inte skillnad mellan olika slags medverkan. Reglerna om preskriptionstiden är samma för gärningsmannen som för medhjälparen. Preskriptionstiden börjar löpa när brottet man varit medhjälpare till fullbordats (35 kap. 4 § BrB).

Hur lång är preskriptionstiden?

Hur lång preskriptionstiden är ser olika ut för olika typer av brott. I 35 kap 1 § BrB stadgas följande preskriptionstider:

- två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
- fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
- tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
- femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
- tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.

Om en handling innefattar flera brott kan man bli åtalad för alla brottet förutsatt att det finns löpande preskriptionstid för minst ett av dem.

Ovanstående preskriptionstider gäller för åtalet, dvs en påföljd får inte utdömas. Rätten till skadestånd preskriberas inte pga. åtalspreskription.

Preskriptionstiderna gäller inte heller för mord, dråp, folkmord, brott mot mänskligheten, grov krigsförbrytelse, terroristbrott eller försök till något av dessa brotten (35 kap. 2 § BrB).

Med vänliga hälsningar,

Jonna JohanssonRådgivare