FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/06/2022

Har man tillåtelse att klippa en grannes häck?

Hej! Vår grannes granhäck är ca 4m hög och 10m bred. Vi var tvungna att ansa den då den ej va skött på vår sida när vi köpte huset. Tyvärr är granen satt på tomtgräns så hur vi än gjort skulle vi behövt klippa in till stammen. Alltså på grannens sida är den tät och fin. Men vår är den brun. Eftersom den är så hög har vi inte heller kunnat komma åt högst upp och det hänger ca 1,5m in hos oss. Hur gör vi? Får en häck vara hur hög som helst då den tar all morgonsol för oss samt ser för tråkigt ut för oss

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Regler som rör grannars rättigheter och skyldigheter gentemot varandra återfinns i 3 kap Jordabalken (JB).

Hur kan situationen hanteras?

Som granne ska man ta skälig hänsyn till sin omgivning vid nyttjandet av sin fastighet (3 kap 1§ JB). Om en häck besvärar er genom att den är så pass hög att den skymmer solen och hänger över på er tomt, så har ni rätt att åtgärda detta (3 kap 2§ JB). Det framgår att granen är placerad på tomtgränsen, men om besvären kan undvikas genom att endast klippa ner häcken så att det inte längre skymmer sol och hänger över på er tomt, så bör det inte anses vara nödvändigt att ta bort den i sin helhet. Alltså får ni endast ta bort så pass mycket att häcken inte längre stör er.

Viktigt är dock att om åtgärden kan medföra skada av betydelse för grannen som äger trädet, så får grannen själv möjlighet att ta bort grenarna (3 kap 2§ JB). Det kan därför vara bra att höra av sig till grannen och förklara problemet. Skulle grannen vägra att åtgärda detta på egen hand, så är det fritt fram för er att ta bort grenarna själv.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Linnea HoodRådgivare