FrågaARBETSRÄTTSjuk 16/11/2022

Har man som arbetsgivare rätt att fråga efter sjukintyg i förväg?

Har jag som arbetsgivare rätt att fråga efter sjukintyg innan 7 dagar om det finns skäl att tro att personen inte är sjuk?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta om du som arbetsgivare har rätt att fråga din arbetstagare om sjukintyg innan 7 dagar, om det finns skäl att tro att personen inte är sjuk. Arbetsgivarens krav på sjukintyg regleras i lag om sjuklön. Detta krav kan även regleras i kollektivavtal från central arbetstagarorganisation (2 § lag om sjuklön).

Huvudregeln gällande sjukintyg

Om sjukskrivningen är längre än sju kalenderdagar ska arbetstagaren lämna ett sjukintyg till arbetsgivaren för att styrka nedsättningen av arbetsförmågan (8 § andra stycket lag om sjuklön). Sjukintyg ska således lämnas på den åttonde dagen.

Undantag från huvudregeln gällande sjukintyg

Under förutsättning att det föreligger särskilda skäl får dock du som arbetsgivare kräva sjukintyg tidigare än så (10 a § lag om sjuklön). Denna typ av sjukintyg brukar benämnas som förstadagsintyg. Som exempel på särskilda skäl kan vara att arbetstagaren har haft många korta sjukdomsfall under en begränsad tid utan läkarkontakt. Det framgår ej i frågan vad skälen är gällande varför ni anser att arbetstagaren inte är sjuk, vilket gör det aningen svårt att med säkerhet säga att du har rätt att kräva sjukintyg i förväg. Men om det föreligger särskilda skäl, har du som sagt som utgångspunkt rätt att kräva förstadagsintyg.

Krav på ett förstadagsintyg

Ett beslut om förstadagsintyg ska vara skriftligt och får inte avse längre tid än ett år. Viktigt att komma ihåg är att om ni har ett kollektivavtal kan det finnas krav på att ni förhandlar i enlighet med (MBL) gällande detta intyg (10 a § lag om sjuklön). Vidare, är det inte tillåtet att införa ett generellt krav för samtliga arbetstagare att lämna in förstadagsintyg, utan ni måste som arbetgivare göra en individuell prövning i varje enskilt fall.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare