Har man rätt till viss uppsägningstid för provanställning om man har avtalat om det?

Nyanställd med provanställning. Vi har avtalet om 1 månad ömsesidig uppsägning under provanställningen. Fackligt bunden till IT avtalet och unionen. Om jag avslutar min anställning efter två veckor, har jag fortfarande rätt till 1 månad uppsägning eller kan de välja att avsluta min anställning utan lön?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta om du har rätt till 1 månads uppsägningstid, fastän du avslutar din anställning redan två veckor efter att du har påbörjat din provanställning. För att besvara frågan använder vi oss av lagen om anställningsskydd (LAS).

Huvudregeln gällande provanställning

I LAS framgår det att arbetsgivare och arbetstagare får ingå avtal om tidsbegränsad provanställning (6 § LAS). Prövotiden får dock ej överskrida 6 månader. Vidare, är utgångspunkten att uppsägningstiden vid provanställning är 2 veckor för arbetsgivaren (31 § LAS). För arbetstagaren finns det däremot ingen uppsägningstid under prövotiden som huvudregel. Dessa nämnda bestämmelser är dock dispositiva, vilket innebär att ni, precis som ni har kommit överens om, har rätt att avtala om viss uppsägningstid. I detta fall valde ni att 1 månads uppsägningstid skulle gälla både för dig som arbetstagare och arbetsgivare. Detta medför som utgångspunkt, att du visst har rätt till 1 månads uppsägningstid, fastän du endast har arbetat där 2 veckor. Arbetsgivaren kan alltså som huvudregel inte avsluta din anställning utan lön, så länge ni inte har avtalat om att arbetsgivaren får det.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare