Har man rätt till studieledighet som inhyrd personal?

Hej! Jag har jobbat som inhyrd personal på ett företag under 6 månader och i mars detta året gått över till fastanställd. Nu funderar jag på att plugga till hösten och jag undrar om jag har rätt att söka studieledighet nu till hösten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du är anställd hos ett bemanningsföretag som hyr ut dig till ett kundföretag för arbete. I så fall är bemanningsföretaget din arbetsgivare (dvs. den som du har ett anställningsavtal med) samtidigt som du jobbar hos kundföretaget. Jag utgår vidare från att det är hos kundföretaget som du har fått en fast anställning.

I lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (studieledighetslagen) finns bestämmelser om rätt till studieledighet. Man har rätt till studieledighet om man vid ledighetens början har varit anställd hos arbetsgivaren de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren (3 § studieledighetslagen). Det krävs alltså att man har varit anställd hos företaget och eftersom du "endast" har varit inhyrd, och inte anställd, har du inte rätt till studieledighet. För att få rätt till studieledighet skulle du ha behövt vara anställd hos kundföretaget under de senaste sex månaderna, och inte bemanningsföretaget.

Det finns huvudsakligen två typer av anställningsformer, tillsvidareanställning (dvs. fast anställning) och tidsbegränsad anställning (4 § första stycket lagen om anställningsskydd). Vilken typ av anställning som man har saknar betydelse för beräkningen av anställningstiden. När du har varit anställd hos kundföretaget i sex månader, eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren, kommer du att ha rätt till studieledighet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare