FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/10/2018

Har man rätt till särbos pengar, bil eller lägenhet vid separation?

Hej! En kille jobbar inom EU och har pengar, Bil, lägenhet,

Hans tjej har ingen inkomst alls.

Dom har 2 små barn och lever särbo , tjejen är bokförd i Sverige men dem har gemensamvårdnad .

Dom träffas då och då, Nu bestämde dom att lämna varandra.

Har hon rätt att får en del av pengarna eller bil, lägenhet ?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätt att ta del av egendom på grund av att man har en kärleksrelation med någon, men inte är gift, tillfaller endast sambor. Om man är sambo och förhållandet tar slut, har man möjlighet att begära att bodelning ska ske (8 § sambolagen). Detta innebär att sambornas gemensamma egendom ska delas lika mellan dem (12-14 §§ sambolagen). Egendom som ingår i en bodelning är sambornas gemensamma bostad och bohag, så länge detta har köpts för gemensam användning (3 § sambolagen). Med bohag avses möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § sambolagen).

I juridisk mening avses med sambor två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 § sambolagen). Det par som du beskriver är alltså inte sambor på sådant sätt att bodelning är aktuellt.

Hade paret varit att betrakta som sambor, hade tjejen inte haft rätt till bilen, eftersom detta inte är sådant inre lösöre som skulle ingått i en bodelning (6 § sambolagen). Pengar är inte heller sådan egendom som ingår i en bodelning, eftersom endast den gemensamma bostaden och bohaget ingår i bodelningen. En förutsättning för att en sambo skulle haft rätt till en lägenhet är som nämnt att den är förvärvad för gemensamt bruk (3 § sambolagen).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare