Har man rätt till lön under tjänstledighet?

Om jag jobbar 75% inom restaurang- och hotellbranschen som servitris och har arbetat på arbetsplatsen i ca 10 år och nu vill studera heltid hur ser det ut med studielön etc. från jobbet. Hur många procent av min lön har jag rätt till och har jag rätt till att behålla min arbetsposition? Utbildningen är i 35-50 veckor och är 100%. Hur långt innan behöver jag förvarna arbetsplatsen om detta? Ifall uppsägningstid blir aktuellt har jag rätt till samma uppsägningstid som dom som jobbar 100% med lön under uppsägningstiden? I LAS-lagen specificeras det inte vad jag kan se.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätt till lön?

Om du begär tjänstledighet för att börja plugga på hundra procent innebär det att du inte får någon lön under tiden du är tjänstledig. Lagen ger alltså inte en arbetstagare rätt till studielön eller andra förmåner under tiden personen är tjänstledig från arbetet för att studera. En annan sak är att du kan komma överens med din arbetsgivare i ert enskilda avtal om att du ska få rätt till studielön.

När måste du meddela arbetsgivaren?

Du bör meddela din arbetsgivare i god tid innan du vill börja studera, eftersom arbetsgivaren har rätt till att skjuta upp studieledigheten i upp till sex månader (4 § studieledighetslagen

Rätt till uppsägningstid?

Arbetsgivaren har inte rätt att säga upp ditt anställningsavtal endast på grund av att du väljer att vara tjänstledig för studier (8 § studieledighetslagen). Om så sker kan du begära att uppsägningen förklaras ogiltig. Om uppsägningstid ändå blir aktuellt har du rätt till sex månaders uppsägningstid eftersom din sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren är minst tio år (11 § lagen om anställningsskydd). Det spelar således ingen roll att du har arbetet 75% och inte 100%. Om du säger upp dig från ditt jobb gäller en uppsägningstid på en månad (11 § lagen om anställningsskydd). Om ditt anställningsavtal eller kollektivavtalet på arbetsplatsen reglerar uppsägningstid är det dock den uppsägningstiden som gäller i stället.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare