Har man rätt till huset vid separation i samboförhållande?

Hejsan!

Jag flyttade in i min sambos hus för 8 år sedan. Huset är hans.Han har 2 barn sedan innan. Vi har inte skrivit samboavtal. Vad händer vi skulle separera, eller om han skulle förolyckas? Står jag på bar backe då? Vi har tillsammans rivit halva huset och byggt om det helt. Han har erbjudit mig att överta 5% av huset. Är det rimligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Utgångspunkten i ett samboförhållande är att var och en av samborna äger sin egendom. Det som ingår i en bodelning vid en eventuell separation är det som utgör så kallad samboegendom. Enligt 3 § sambolagen ska bostad endast utgöra samboegendom om den har införskaffats för gemensamt bruk, det vill säga förvärvad i syfte att utgöra sambornas gemensamma bostad. Eftersom din partner äger huset sen tidigare anses den ej ha förvärvats i syfte att utgöra er gemensamma bostad.

För att sammanfatta, huset kommer inte att ingå i en eventuell bodelning eftersom den inte utgör samboegendom. Det spelar ingen roll om du har bidragit till renoveringen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare