Har man rätt till extra ersättning om man blir beordrad att jobba för att det saknas personal?

Hej. Om man blir beordrad att jobb för att det saknas personal/ vikarier. Har man rätt till extra ersättning då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är att du ska få betalt för allt arbete du utför åt din arbetsgivare enligt avtal. Om du blir beordrad att arbeta extra utöver din ordinarie arbetstid, så ska du få lön för det extra arbetet också.

Mertid och övertid kan ersättas på olika sätt beroende på avtalsvillkor

Exakt hur du blir ersatt för det extra arbetet beror lite på avtal och på din anställningsform. Om du är deltidsanställd räknas tiden du jobbar extra som mertid tills du jobbar så mycket att du går över en heltidsanställning (arbetstidslag 10 §). Extra arbete utöver ordinarie heltidsarbete räknas som övertid (7 §). Du har rätt att någon form av ersättning för mertid och övertid, men de kan hantera lite olika i anställnings- och kollektivavtal.

Det finns tre sätt som man typiskt sett blir ersätt på för övertid och mertid:

- Lön för tiden du jobbar extra

- Möjlighet att ta ut ledighet som kompensation för extra arbetstid

- Ingen ersättning eller ledighet om ni avtalat bort den rätten och din övertidsersättning redan ingår i din grundlön

Kolla ditt anställningsavtal och kollektivavtal om sånt finns!

Exakt vad som gäller beror alltså mycket på det individuella anställningsavtalet och om det finns något kollektivavtal. Har du jobbat utöver din ordinarie arbetstid tycker jag därför att du ska titta i ditt anställningsavtal och i kollektivavtalet om du omfattas av ett sånt. Har du inte fått ersättning du har rätt till för mer- eller övertid ska du påpeka det för din arbetsgivare.

Har du fler frågor om det här är du välkommen att höra av dig till oss igen. Är du med i ett fack går det alltid att ställa frågor om lön och andra arbetsvillkor till facket också.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare