Har man rätt till ersättning för annat boende vid ohyra i bostad?

Hej jag och min man hyr en bostad som det nu har fått in möss,vi kan inte bo där tills det är fritt från möss. Kan man få utav sitt försäkringsbolag tillfälligt boende på tex ett hotell?Mvh .monika qvist

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du och din mar har ohyra i er bostad som ni hyr och du undrar ifall ni kan få ersättning för tillfälligt boende under den tid åtgärder vidtas för att få bort ohyran.

Som utgångspunkt så har du och din man som hyresgäster rätt att begära att er bostad är i ett sådant skick att det sett till den allmänna uppfattningen är i ett fullt brukbart skick (12 kap. 9 § och 15 § JB). Detta innebär att ni ska kunna begära att bostad ska vara fritt från eventuell ohyra då detta anses utgöra en brist i bostaden (12 kap. 17 § JB). Ohyra innefattar enligt Hyresgästföreningen och Anticimex också skadedjur såsom råttor och möss.

Det finns inget i lagen som innebär att din hyresvärd skulle ha en skyldighet att ordna med en ersättningsbostad. Du och din man har dock rätt till nedsättning av hyran räknat från det att ni har påtalat bristen till eran hyresvärd och fram till det att felet avhjälps (12 kap. 11 § tredje punkten JB). Ni har rätt till en skälig nedsättning vilket inte finns exakt preciserat utan Hyresgästföreningen menar att man sett till problemets omfattning behöver göra en bedömning i det enskilda fallet om vilken nedsättning som får anses skälig. En tabell för detta kan ni hitta här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare