Har man rätt till bodelning när samboförhållande upphör och vad ska i så fall ingå i bodelningen?

Hej,

Jag har skilt mig år 2005 efter 20 år äktenskap. I samband med det köpte jag ut honom enligt marknadspriser från den bostad jag stod som ägare men vi hade köpt tillsammans.

Efter ett par år flyttade vi ihop igen utan att gifta om oss eller registrera vår samboende någonstans. Jag fortsatte betala lånen och fick aldrig pengarna tillbaka från honom. Istället fördubblade vi lånen och skulle dela den så att han betalade halva lånen till mig till min bank, men det gjorde han heller aldrig.

Nu står vi igen i twist och han har flyttat ut till en bostad som han äger ensam. För ett år sedan innan våra problem började flyttade han sin adress också dit.

Min fråga är om han kan ha några juridiska rätt till bodelning osv nu IGEN.

Tacksam om ni kan svara mig

Med Vänliga Helsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt sambolagen är två personer sambos då de stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 § sambolagen). Ett samboförhållande upphör bl.a. ifall samborna flyttar isär (2 § sambolagen). Sambolagen är alltså tillämplig på ert förhållande och samboförhållandet upphörde i och med att ni flyttade isär. När ett samboförhållande upphör är man inte tvungen att göra en bodelning. Både du och din före detta sambo har dock rätt att begära en bodelning om ni vill (8 § sambolagen). Bodelning måste begäras inom ett år från att ni flyttade isär. Det är lite otydligt i din beskrivning hur länge sedan han flyttade ut, men var det över ett år sedan har rätten till bodelning gått förlorad.

All egendom som ni har ska dock inte ingå i en eventuell bodelning. Den enda egendom som ska ingå är bostad och bohag som är förvärvat för gemensam användning (3 § sambolagen). Med bohag menas typ inredning som t.ex. soffa, säng, tavlor m.m. Din bostad förvärvade ni först tillsammans för gemensamt bruk, men sedan dess har du köpt ut honom. Jag har inte hittat något rättsfall som liknar din situation så jag är inte hundra på vad som gäller i ditt fall. Jag tror dock att i och med allt som hänt, där du förvärvat delar av fastigheten genom att köpa ut honom, borde innebära att den inte kan anses vara förvärvad för gemensamt bruk. Detta skulle i så fall innebära att bostaden inte skulle ingå i en eventuell bodelning.

För att vara på den säkra sidan kan du alltid ringa till oss på 08-533 300 04 och ställa din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare