FrågaARBETSRÄTTRast 17/04/2016

Har man rätt till 5 min rast per arbetad timme?

fråga: finns det nått som ger arbetstagare rätt till 5min rast per arbetad tim?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Arbetstidslagen är tillämplig lag gällande denna fråga och det är lagens 15-17 §§ som reglerar raster.

Av 15 § framgår det att man inte får arbeta mer än 5 timmar i sträck utan rast. Det anges också att rasternas förläggning ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena. Dock har arbetsmiljöverket angett vissa riktlinjer om att en arbetstagare har rätt till en rast på 30-45 min under sitt arbetspass. Praxis från Arbetsdomstolen säger även att en paus på över 10 minuter är att se som en rast vilket innebär att en paus på 5 minuter inte är att se som en rast i lagens mening.

Sammanfattningsvis: Det du har rätt till enligt lag är en rast om du jobbar 5 timmar i följd, vilket gör att det inte finns någon lagstadgad rätt till en 5 min paus per arbetat timme.

Notera: Arbetstidslagens regler i 15 § om raster kan dock åsidosättas genom kollektivavtal och möjligheten finns alltså att du har kollektivavtal som säger annat vilket gör att du borde vända dig dit i första hand.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Annars är du varm välkommen att återkomma hit, eller om du behöver vidare hjälp med ett ärende skulle jag råda dig att du hör av dig till info@lawline.se

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare