FrågaPROCESSRÄTTDomstol09/06/2018

​Har man rätt att spela in sina samarbetssamtal i domstolen?

Hej,

Jag undrar om det är olagligt att spela in samarbetssamtal på familjerätten? Jag är ju med i dialogen men ibland ställs endast frågan till den andre parten men jag är kvar i samma rum. Läste något om att det är helt ok att spela in om den som spelar in är med i samtalet. Räknas ovan som att man inte är med även fast man är i samma rum?

Varför jag undrar är för att efter mötena så påstår den andre parten att annat har sagts än vad det egentligen gjort så vill gärna påminna hen. Vissa saker bestäms också, som hen inte vill minnas och då vill jag ha dessa samtal om bevisning om det skulle behövas då det är allvarliga frågor vi tar upp som påverkar våra gemensamma barn. Vi är separerade sedan länge och går på samarbetssamtal.

Hälsningar osäker

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Olovlig eller tillåten inspelning
Huvudregeln är att det är olagligt att spela in privata samtal om de personer som deltar i samtalet är omedvetna om att inspelning sker, samt att den som spelar in inte själv deltar i samtalet, enligt Brottsbalken 4 kap 9a §. Motsatsvis går det alltså att utläsa att det är fullt tillåtet att spela in samtal om man själv är delaktig i dem. Det krävs därmed inte att den andra samtalsparten är medveten om att samtalet spelas in, så länge personen som spelar in själv deltar i dialogen. Detta gäller oavsett om du pratar med någon som står framför dig eller för ett samtal i telefon.

Spela in i rätten
Mobila inspelningar i rätten har varit föremål för diskussioner flertalet gånger. En domare kan för att upprätta ordningen i rättssalen förbjuda ljudinspelningar enligt Rättegångsbalken 5 kap 9 §. Det kan ske i fall där ljudinspelningen besvärar de personer som medverkar i förhör/utfrågningar. Vissa kan får svårt att prata när inspelningen är på. Det finns fall där domare har förbjudit inspelningar utan sådana skäl, vilket ibland har visat sig varit felaktigt gjort. Åhörare ska under allmänna förhandlingar kunna få spela in vad som sägs, om inte domaren säger annat. Andra regler gäller vid stängda dörrar/slutna möten.

Du kan spela in era möten i domstolen men om allmänheten inte får delta på dessa, vilket jag antar är fallet, så gäller att du deltar i samtalen för att få spela in dem. Var däremot noggrann med att inte sprida inspelningen då den förmodligen innehåller känslig information. Skulle exempelvis inspelningen innehålla något som utpekar någon i samtalet som klandervärd i sitt levnadssätt eller annan information som skulle kunna leda till att personen missaktas om din inspelningen skulle spridas så kan brottet förtal aktualiseras enligt Brottsbalken 5 kap 1 §.

Återkom gärna om du har följdfrågor i ditt ärende.

Jennie NilssonRådgivare