Har man rätt att ge bort olika mycket egendom till sina barn?

Min mamma har sålt en bostadsrätt och gav då min syster och mej 100000kr var plus att hon gav min systers tre barn 100000kr var ( jag har inga barn) jag tycker att de känns orättvis men min mamma förstår inte vad jag menar när jag påpekade det. Är det rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din mamma har gjort rätt går förstås att bedöma ur flera perspektiv, t.ex. det moraliska och det juridiska. Jag kommer besvara din fråga utifrån det juridiska.

Din mamma har rätt att göra vad hon vill med sin egendom

Juridiskt har din mamma rätt att göra vad hon vill med sin egendom. Det följer av äganderätten. Juridiskt kan också sägas att din mamma gett er var sin gåva.

Gåva kan utgöra förskott på arv

En gåva som en person ger till sina bröstarvingar (barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv.) ses som ett förskott på arv. Det gäller om inget annat har sagts eller måste antas ha varit avsett (6 kap. 1 § ärvdabalken).

Det betyder att den dag din mamma går bort så ska 300 000 kr (3 x 100 000 kr) redan ansetts ha getts i arv till din systers sida. Det ska kompenseras genom att du får mer.

Det gäller om inte din mamma i ett gåvobrev sagt någonting annat, t.ex. att det inte ska räknas som förskott. Om det måste antas ha varit avsett ska det inte heller räknas som ett förskott. Det står dock måste antas vilket juridiskt är väldigt starkt uttryckt. Det är därför osannolikt att så blir fallet.

Sammanfattningsvis kan sägas att din mamma har rätt att göra vad hon vill med sin egendom. Vid gåva ska det dock avräknas på arvet om inte din mamma har skrivit annat i ett gåvobrev.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny fråga!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare