FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess28/06/2021

Har man rätt att få veta var ens anhörig sitter häktad?

Hej

Min son sitter häktad sedan januari 2021 då med restriktioner. Rättegången var den 15 juni och dom ska falla den 29 juni. Restriktionerna blev släppta den 15 juni. Inte mycket har hänt sedan dess. Inga samtal har kommit? Fick veta av advokaten den 24 juni att han fått vetskap att min son blivit förflyttad från X till X. Har inte min son rätt att ringa sin mor att meddela att han blir förflyttad. Får veta av hans advokat att han blev flyttad den 22 juni.

Tackar på förhand för er svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sekretess

Till att börja med omfattas personer som är häktade av sekretess, 18 kap 1 § 1 stycket offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL). Det innebär alltså att kriminalvården och dess personal inte får tala om vart och om din son är häktad som huvudregel. Kriminalvården får inte heller meddela en planerad förflyttning av en häktad person som huvudregel eftersom det kan finnas risk för exempelvis rymningsförsök, 18 kap 11 § OSL. Det finns däremot möjlighet för den häktade själv att ge tillåtelse till kriminalvården att utlämna information till en viss person.

Därutöver finns det även möjlighet för den häktade att via sin försvarare meddela den häktades anhöriga om var hen sitter häktad, eftersom den häktade har rätt att träffa sin försvarare under tiden personen sitter häktad oaktat restriktioner, 21 kap. 9 § rättegångsbalken (1942:740) (RB).

Vad kan du göra?

Eftersom restriktionerna nu verkar vara hävda, är det möjligt för dig att kontakta din son. För att se hur du ska gå tillväga kan du gå in på kriminalvårdens hemsida, klicka här så kommer du direkt till rätt flik.

Hoppas du fått svar på dina frågor och lycka till! Med vänliga hälsningar

Victoria StrömRådgivare