FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/06/2018

Har man rätt att dra in umgänge eller hur löser man att umgängesföräldern inte dyker upp på bästa sätt?

Har en son på 7 månader. Ensam vårdnad. Fadern vill vara delaktig och vi går på samarbetssamtal. Vi har upprättat umgänge 3ggr/veckan. Men fadern ställer in, ofta några minuter innan umgänge. Han kommer ca 2 av 10 gånger. Detta medför att min son avstår vissa aktiviteter och dagen blir inte som planerat. Har man rätt att dra in umgänge eller hur löser man det på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att ni har slutit ett avtal om umgänget enligt 6 kap 15a § 3 stycket Föräldrabalken (FB) när du säger att ni har upprättat umgänge.

Hur du kan gå till väga om du inte anser att din son bör ha umgänge med pappan längre:

Du kan vända dig till socialnämnden för att få hjälp med umgänget, 6 kap. 14 § 4 stycket FB. Det är även hos socialnämnden som ni kan sluta ett nytt avtal om umgänget, som ska vara skriftligt och godkänt av socialnämnden. Endast föräldern som inte är vårdnadshavare, i detta fall pappan, kan väcka talan om ändring av umgänge. Denna rättighet ges också till socialtjänsten i 6 kap. 15a§ FB. Genom att först vända dig till socialnämnden kan de alltså föra en sådan talan åt dig om de finner det lämpligt.

Jag rekommenderar dock alltid att det är bäst att försöka lösa sådana här frågor utan talan i domstol då det är kostsamt både emotionellt och ekonomiskt.

Barnets bästa i detta fall

Fortsättningsvis vill jag poängtera att barnets bästa alltid ska vara avgörande för beslut om vårdnad, boende och umgänge enligt 6 kap. 2a § FB. Bl.a. innefattar detta en nära och god kontakt med båda föräldrar.

Det är viktigt att komma ihåg att det är din son som har rätt till umgänge med pappan och inte tvärtom. Du kan med stöd av detta visa att det inte är att betrakta som din sons bästa att han ska ha umgänge med fadern just nu eftersom det gör att din son, som du säger, avstår andra aktiviteter.

Behöver du mer hjälp är du välkommen att ställa en ny fråga här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare