FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/02/2020

Har Make alltid rätt till 4 prisbasbelopp?

Hej!

Kan man avtala bort prisbasbeloppet om jag skulle avlida under äktenskapets gång?

Min ev make har inga tillgångar. Däremot har jag det. Jag har två egna vuxna barn. Jag vill att mina barn skall ärva allt. Mvh Carola

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag hoppas vi kan besvara din fråga.

När ena maken i ett äktenskap avlider så har den andra maken (B) rätt till minst 4 prisbasbelopp, d.v.s 189 000 :- år 2020, (47 300 * 4= 189 200). Detta följer av 3 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Är de så att B inte har egna några tillgångar så kommer han alltså få minst 189 000:- från den avlidne (A). Är de däremot så att B har vissa tillgångar så kommer de dras av från 189 000:-. Vilket innebär att om B har egna tillgångar som överstiger ett värde på 189 200 så kommer inte regel att få någon effekt vid arvs delningen.

Denna rätt går före både testamente och särkullbarns arvsrätt, 3 kap 1 § 2 stycket ÄB. Eftersom testamente är de enda sättet att med bindande verkan avtala om arv och testamente inte får inskränka på 3 kap 1 § 2 stycket ÄB så kan man inte avtala bort regeln med bindande verkan.

Dina två vuxna barn kommer istället få ta del av den delen av arvet när din make dör. 3 kap 2 § ÄB

En sak som kan vara värd att fundera på om du vill att dina tillgångar tillfaller dina barn och inte din make är att fundera på äktenskapsförord, 7 kap. 3 § ÄktB. Utan sådan kommer de nämligen vid din död vara så att du och din make delar hälften på era tillgångar vid den äktenskapsskillnad som ska ske innan man delar ut ditt arv, 23 kap. 1 § ÄB. Detta är visserligen något som din make isåfall behöver gå med på, 7 kap. 3 § ÄktB.

Hoppas vi besvara frågan

Med vänliga hälsningar

Karl MontalvoRådgivare