FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/02/2019

Har jag vid skilsmässa rätt till egendom min make köpt?

Hej. Jag ligger i skilsmässa och nu undrar jag följande.

Min exmake och jag har gemensamma barn så vi har betänketid på sex månader. Men vi har fortfarande inte delat upp vårat bohag samt bilar och dylikt. Varje gång jag tar upp detta med exmaken så lägger han sig på tvären och säger att allt är hans då under vårat äktenskap och förhållande så hade jag inte så stark ekonomi så det mesta köptes in för hans pengar. Hur skall jag gå till väga för att ha rätt till min del av bolaget som köptes in under våra 12 år? Har jag rätt till bohag, bilar och dylikt eller är allt hans?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni varit gifta ska en bodelning göras mellan er vid skilsmässan, äktenskapsbalken 9:1. Har ni ingen enskild egendom räknas all egendom som giftorättsgods och ska således ingå i bodelningen, äktenskapsbalken 10:1. Vardera makes giftorättsgods ska, efter avdrag för eventuella skulder enligt äktenskapsbalken 11:2, läggas samman och delas lika mellan er, äktenskapsbalken 11:3. Detta innebär att din exmake har fel - all egendom som inte är enskild egendom ska delas mellan er, oavsett om du eller exmaken köpt egendomen. Således ingår bolaget, bohaget, bilar m.m. i bodelningen om det inte utgör enskild egendom. Om din exmake vägrar göra en bodelning kan du vända dig till en tingsrätt på den ort ni är folkbokförda, vilken kan utse en bodelningsförättare som ska få till en bodelning mellan er.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare