Har jag vid separation rätt till amorteringarna och räntan jag betalat?

Hej!

Jag flyttade in till min sambo i hennes hus för 5 år sedan. Jag köpte aldrig in mig i huset utan hon har ägt det hela tiden. Däremot har jag varit med och betalat hälften av amorteringar och ränta på huslånen varje månad. Har jag någon rätt till dessa pengar nu när vi separerar och jag flyttar ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som gäller vid separation mellan sambor hittar du i sambolagen (SamboL).

Endast samboegendom ska delas lika vid en bodelning

Om du eller din sambo begär bodelning vid separationen ska enligt sambolagen er samboegendom delas lika mellan er. (8 § SamboL). Samboegendom är er gemensamma bostad och bohag, t.ex. Möbler, hushållsmaskiner och annan lös egendom ni har i hemmet, om ni har förvärvat egendomen för gemensam användning. (3 § SamboL)

Eftersom du skrev i din fråga att du flyttade in i din sambos hus, och din sambo därmed redan ägde huset sedan tidigare, är huset inte köpt för din och din sambos gemensamma användning. Huset är därför inte samboegendom och ska inte ingå i bodelningen mellan er. (3 § SamboL)

Pengarna utgör inte samboegendom

Eftersom amorteringarna och räntan du betalat varken utgör er gemensamma bostad eller bohag och därmed inte är samboegendom, har du tyvärr inte rätt till de pengarna när ni separerar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare