FrågaARBETSRÄTTSjuk 05/04/2022

Har jag som timanställd rätt till sjuklön?

Hej,

Jag har anställningsformen Tillsvidareanställning på timmar med befattningen Chaufför. Vi har inget kollektivavtal. Har jag rätt till sjuklön? Jag kör budbil och arbetar en normal dag 7-16.

Mvh

Ny på jobbet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt lag om sjuklön har du, oavsett anställningsform, rätt till sjuklön från och med den första dagen av anställningstiden, förutsatt att din avtalade anställningstid varar längre än en månad. Om din anställningstid är kortare än en månad får du rätt till sjuklön efter att du har påbörjat anställningen och varit anställd i 14 dagar i följd (3 § lag om sjuklön).

Denna bestämmelse kan inte avtalas bort genom kollektivavtal eller anställningsavtal. Däremot kan sjuklönens storlek, bestämmelser om sjukanmälan m.m. avtalas om annat genom kollektivavtal (2 § lag om sjuklön).

Jag ber om ursäkt att ditt svar har dröjt något, men jag hoppas du är nöjd med min hjälp ändå. Om inte är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare