Har jag som lärarstudent rätt att få tillbaka mitt registerutdrag?

Hej, jag studerar till lärare och det är då av ren rutin jag måste uppvisa ett nytt utdrag från polis-registret som styrker att jag inte är dömd för något. Nu till min fråga, jag har läst runt lite på polisens hemsida och klart och tydligt fått fram att det inte behöver vara förseglat när man lämnar över det. Men hur ligger det till med att ta kopior och få tillbaka originalet - vad gäller? För så många praktikplatser jag varit på säger bestämt att de ska ha originalet (alltså behålla det) och jag då ska ta en kopia för mig själv.. Som sagt, kort och gott, vad gäller egentligen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Skyldigheten att lämna registerutdrag regleras i skollagen. Enligt 2 kap. 31 § ska den som erbjuds anställning inom förskolan, förskoleklassen, fritidshemmet, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan samt inom annan pedagogisk verksamhet lämna ett utdrag ur belastningsregistret. Utdraget ska vara högst ett år gammalt. Skyldigheten gäller även för lärarstuderande. Enligt 2 kap. 33 § har den som lämnat ett registerutdrag rätt att på begäran få tillbaka det i original.

Som svar på din fråga innebär det således att du har en skyldighet att lämna registerutdrag, däremot har du rätt att få tillbaka det i original efter att skolan kontrollerat det.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare