Har jag som hyresgäst rätt till ersättning eller hyresavdrag om min köksfläkt inte fungerar?
Lawline svarar
Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Jag uppfattar din fråga som att du hyr en lägenhet av en privat fastighetsägare, där köksfläkten inte fungerar, och du undrar nu om du har rätt till någon ersättning eller hyresavdrag på grund av detta.
Reglering gällande uthyrning av hus regleras i privatuthyrningslagen samt i den så kallade Hyreslagen i Jordabalken (JB) 12 kap.
Då hyresgästens respektive hyresvärdens ansvar gällande bland annat skick i bostaden inte regleras i privatuthyrningslagen hänvisar nämnd lag till Hyreslagen, i enlighet med lagens 1 §.
Hyresvärdens skyldighet
Troligtvis finns det reglerat redan i hyreskontraktet att hyresvärden förpliktat sig att ansvara för fel eller problem, när exempelvis en ny köksfläkt behöver införskaffas, och möjligheter till ersättning / nedsättning av hyra vid uteblivet åtgärdande. En rekommendation är således att se till hyresavtalet och i första hand åberopa detta mot hyresvärden. I annat fall aktualiseras följande.
Gällande rätt
Att kort nämna är att så länge som felet med köksfläkten har orsakats innan hyrestiden eller under hyrestiden till följd av normalt användande, ska man som hyresgäst inte behöva stå för hyresvärdens kostnader för att åtgärda felet. Dock, om felet skulle visa sig uppkommit under hyrestiden till följd av vårdslöst användande av hyresgästen, blir denne hyresgäst ersättningsskyldig, i enlighet med JB 12 kap 24 §.
Hyresvärden har en skyldighet att se till så att lägenheten är i ett sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen på orten anses vara fullt brukbar för det avsedda ändamålet vid tillträdesdagen samt under hyrestiden, i enlighet med JB 12 kap 9 § första stycket och 15 §. I ditt fall ska därmed lägenheten vara i ett sådant skick att den är jämförbar med andra bostadshyreslägenheter inom den ort där hyreslägenheten är.
Vid uppkommet problem / uppkommen brist bör hyresgästen i första hand ta kontakt med hyresvärden och påpeka vilka fel som måste åtgärdas, så att denne har möjlighet att rätta till problemen. Om hyresvärden ändå inte åtgärdar problemen så har du rätt att kräva följande åtgärder i enlighet med JB 12 kap 11 § första stycket. Du kan du avhjälpa bristerna själv och kräva att hyresvärden betalar för kostnaderna. Du har även rätt till nedsättning av hyran under tiden som lägenheten är bristfällig samt så kan du kräva ersättning för skadan av hyresvärden. Därutöver kan du kontakta hyresnämnden så att hyresvärden föreläggs om att avhjälpa bristen gällande väggarna, köket och tapeterna om hyresvärden fortfarande inte vill åtgärda felen.
Lägenhetens lägsta godtagbara standard (parentes)
Hyresvärden har även en skyldighet att tillhandahålla lägenheten i lägsta godtagbara standard enligt JB 12 kap 18 a §. Det finns ett krav på att bostadslägenheter ska vara försedda med bland annat spis och kylskåp enligt lagrummets sjätte stycke p 6 p. Däremot, finns det inget krav på att hyresvärden förser lägenheten med en fläkt. I ditt fall så har du därmed rätt till ett nytt kylskåp och spis om de inte fungerar i dagsläget och om de inte går att reparera. Om så endast är fallet att kylen och spisen är lite äldre men fortfarande fungerar på ett ändamålsenligt sätt så kan du inte kräva nya vitvaror av hyresvärden. Därför kan du inte åberopa detta lagrum.
Sammanfattande bedömning
Alltså, hyresvärden har en skyldighet att se till så att lägenheten är i ett sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen på orten anses vara fullt brukbar för det avsedda ändamålet vid tillträdesdagen. Ni ska alltså kunna laga mat i lägenheten. Om lägenheten inte uppfyller en sådan rimlig standard som finns i orten, och med hänsyn till att hyresvärden faktiskt lovat att åtgärda problemet, har du rätt att kräva de åtgärder jag beskrivit ovan.
Lycka till, och om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!
Med vänliga hälsningar