FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag13/12/2018

Har jag som delägare av ett aktiebolag rätt att kräva ut aktieägaravtalet?

Har jag som delägare av ett aktiebolag rätt att kräva ut aktieägaravtalet för bolaget som jag skrivit på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett aktieägaravtal innebär att aktieägarna emellan avtalar om olika inbördes relationer. Det finns inga formkrav på aktieägaravtal, vilket innebär att även ett muntligt sådant är bindande för parterna. Jämfört med bolagsordningen blir inte bolaget bundet av ett aktieägaravtal. Ett aktieägaravtal är, även jämfört med bolagsordningen, inte en allmän handling, vilket innebär att avtalet inte omfattas av offentlighetsprincipen. Om du var utomstående i förhållande till avtalet hade du således inte på grundval av offentlighetsprincipen kunnat begära ut handlingen.

Eftersom att du är avtalspart i din roll som delägare har du däremot rätt att kräva ut aktieägaravtalet.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Michella Lina SaidRådgivare