Har jag som arvinge arvsrätt till en bostadsrätt som är min fars frus enskilda egendom?

Hej, min pappa har avlidit, han var omgift, dom har en bostadsrätt. Om han har skrivit över den som enskild egendom till sin fru, har jag ingen arvsrätt i den då utan bara det som är kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i äktenskapsbalken (ÄktB) och därför får vi titta där för att kunna besvara den.

Utgångspunkten är att när din pappa avlidit, så sker det en bodelning (ÄktB 1 kap. 5 § och 9 kap. 1 §). En bodelning innebär att din pappas och hans frus egendom fördelas mellan dem.

När det dock gäller enskild egendom, som i ditt fall med bostadsrätten, så ska det inte ingå i bodelningen (ÄktB 7 kap. 1 § och 10 kap. 1 §). Som du då mycket riktigt påstår, så får då din fars fru bostadsrätten och du får alltså ingen arvsrätt till den.

Så för att sammanfatta, så får du alltså inte arvsrätt till bostadsrätten på grund av att den är din fars frus enskilda egendom och därför inte ingår i bodelningen. Gällande resten av din fars kvarlåtenskap har du arvsrätt till den.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare