FrågaFAMILJERÄTTGod man29/10/2018

Har jag rättigheter eller rättshandlingsförmåga under förvaltarskap.

hej, jag har blivit påtvingad en god man och god manskapet förvandlas till förmyndare,har jag några rättighter kvar, anser själv inte att jag är i behov av detta.tacksam för svar...

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utifrån hur din fråga är formulerad tolkar jag det som att du numera är satt under förmyndare/förvaltare, beroende på vilken ålder du har. Är man under 18 år har man förmyndare och är man vuxen kallas det förvaltare, men i huvudsakliga drag innebär det samma sak. Det innebär att din rättshandlingsförmåga är begränsad eller helt förlorad. Skilj däremot på rättigheter. Mänskliga rättigheter kan aldrig tas ifrån en individ på det sättet man kan ta ifrån en person dennes rättshandlingsförmåga. Mänskliga rättigheter är sådant som rätt till privatliv, rätt till rättegång o.s.v. Rättshandlingsförmåga är en persons förmåga att genomföra rättshandlingar såsom avtal, köp, etc.

Förvaltarskap

Förvaltarskap anpassas efter den enskildes behov och kan begränsas till att avse viss egendom, viss angelägenhet eller egendom överstigande ett visst värde (11 kap. 7 § FB). Den som är ställd under förvaltarskap förlorar sin rättshandlingsförmåga på de punkter som omfattas av förvaltarens förordnande, vilket innebär att denne inte med bindande verkan kan ingå avtal (11 kap. 9 § FB). Om du känner att du är mer begränsad än vad som är behövligt i din situation motsvarar detta alltså inte ditt behov och då kan du ansöka om att få förvaltarskapet bestämt till mer begränsade utrymmen. Dock är det inte något du själv kan avgöra utan något du får ansöka om att få utrett. Det kan du göra hos din kommun. Jag råder dig därför att kontakta din kommun och begär att få ansöka om en omprövning av förvaltarskapet där du då kan föreslå att förvaltarskapet ska begränsas och inte vara så omfattande. Kommunen kommer då se över ditt förvaltarskap och ta ett nytt beslut. Om du är under 18 år och har förmyndare kan du på samma sätt höra av dig till din kommun så kommer dem hjälpa dig.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare