FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/09/2021

Har jag rätt till sjukpenning som arbetssökande?

Jag har ej haft en inkomst på över 10 års tid, annat än snälla anhöriga.

Är registrerad som arbetssökande.

Har jag rätt till sjukpenning?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall man har rätt till sjukpenning om man är arbetslös och arbetssökande.

Som arbetslös kan man få sjukpenning om man inte kan söka/ta jobb på grund av att man är sjuk. Man måste vara sjuk minst 1/4 av tiden som man skulle ha sökt jobb/arbetat. Ytterligare krav är att man ska vara anmäld hos Arbetsförmedlingen som arbetssökande, man ska vara försäkrad i Sverige samt ha arbetat tidigare (så att man har en sjukpenninggrundande inkomst).

Ansökan om sjukpenning görs hos Försäkringskassan. Där sjukanmäler du dig, ansöker om sjukpenning och skickar in ett läkarintyg. Mer om detta kan du läsa på Försäkringskassans hemsida.

Hoppas detta var svar på din fråga! Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline. '

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare