FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/01/2019

har jag rätt till kontanter som vi delade på under giftermålet, vid en skilsmässa?

Hej. Jag och min fru har var sitt sparkonto hos Svea Ekonomi. Vi sålde ett fritidshus för 4-5 år sedan och satte vardera in 50% av nettovinsten på respektive konto. Vi har gemensam ekonomi. Förra året fick vi båda en ansenlig summa tillbaka på skatten som automatiskt sattes in på resp. konto. Vi kom senare överens om att ta ut vardera 5k i kontanter som ett slags reserv och förvara dessa i hemmet. Min fru tog ut 5k från sitt sparkonto och innan jag hann göra detsamma från mitt konto, enades vi om att det skulle räcka med 5k. Nu ligger vi en kommande separation och min fru har lagt beslag på pengarna. Har inte jag rätt till hälften v dessa dvs 2,5k ? Hör tacksamt.

Hälsningar

Lawline svarar

Hejsan!

Svaret är ganska enkelt. Vid giftermål så ska ni dela på all giftorättsgods ni har. Giftorättsgods är allting om det inte är enskild egendom, äktenskapsbalken 7kap 1§. För att det ska vara enskild egendom behövs det ett äktenskapsförord eller annat särskilt dokument om att något ska vara enskild egendom, äktenskapsbalk 7kap 2§. Det spelar därför ingen roll vilket bankkonto pengarna är i eller vart pengarna är utan det ska delas, äktenskapsbalk 10kap 1§.

Du har därför rätt till dessa kontanter, hon har en skyldighet att redovisa för pengarna tills dess att bodelningen är gjord, äktenskapsbalken 9kap 3§. Om inte så kan du påpeka detta till eran bodelningsförättare om ni har en, om inte så kan rekommenderar jag att ni gör detta om ni inte kan komma överens om hur ni ska dela eran egendom.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare