FrågaFAMILJERÄTTGod man27/02/2022

Har jag rätt till insyn i min förälders ekonomi?

Hej! Har jag rätt till insyn i min mors ekonomi?

Med vänlig hälsning, Stina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Generellt så har en person inte rätt att få insyn i en annan persons ekonomi men det kan dock i vissa fall finnas undantag till detta. Ett sätt för någon att få insyn i en anhörig persons ekonomi är genom anhörigbehörighet.

Anhörigbehörighet

Detta regleras i 17 kap föräldrabalken och innebär att en anhörig kan företräda en person om personen själv är oförmögen att fatta ekonomiska beslut enligt 17 kap 1 § FB. Det krävs vidare att personen i fråga är över 18 år och först blivit oförmögen att klara sin ekonomi efter personens 18 årsdag och att personen inte företräds av en god man eller förvaltare på detta område enligt 17 kap 3 § FB.

Det finns även vissa turordningsregler för vem som kan vara anhörigbehörig där make eller sambo i första hand ska vara anhörigbehörig och därefter så kan en persons barn bli anhörigbehörig enligt 17 kap 2 § FB.

Det krävs dock att det är uppenbart att en person behöver hjälp på grund av psykisk störning, sjukdom, försvagat hälsotillstånd eller liknande.

Så för att besvara din fråga så finns det i vissa fall möjlighet för dig att få insyn i din mors ekonomi dock så kan du inte utan vidare få rätt till insyn i någon annans ekonomi.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare