Har jag rätt till hyressänkning när jag har kackerlackor i lägenheten?

Hejsan! vi har bott med kackerlackor i nu 4 år i våran hyresrätt, vi har påpekat detta och anticimex har varit här med fällor och skulle komma tillbaka för uppföljning, vi glömdes bort, vi hörde av oss igen, samma sak då, fällor och vi glömdes bort, 3e gången sa våran hyresvärd att dom skulle bespruta så vi lära plocka ur hela köket och hitta annan bostad i 24 timmar, vilket vi gjorde, när vi kom tillbaks så fick vi till svar att dom sa fel, dom skulle inte bespruta, utan dom satt ut fällor, och sen glömdes vi bort, nu har det gått ca 3 år utan ett ord, har vi rätt till hyressänkning under den tid vi bott med kackerlackor? och vad är isåfall rimligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyreslagen

Vid frågor avseende hyresrätter gäller 12 kap. jordabalken (också kallad hyreslagen). 12 kap. 17 § jordabalken reglerar situationer där det förekommer ohyra i lägenheten. Bestämmelsen säger att hyresvärden är skyldig att vidta åtgärder för att utrota ohyran. Om ni inte hade någon skuld i att kackerlackorna kom har ni även rätt till ersättning för nödvändiga kostnader för att utrota ohyran.

Schablon från Hyersgästföreningens jurister

Hyregästföreningens jurister har uttalat sig i frågan och hjälpt vissa att få ersättning i efterskott när olägenheterna i lägenheten har varit höga, vilka de är i ert fall. Gällande kackerlackor anser de att det är troligt med en hyressänkning på 25 % av hyran.

Svaret är alltså ja; ni borde ha rätt till hyressänkning under tiden ni bott med kackerlackor. Hyressänkningen borde uppgå till 25 %.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare