FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/01/2020

Har jag rätt till hyresrätten om jag och min sambo separerar?

Hej !

Jag bor med min flickvän i hennes hyresrätt och nu vill hon separera. Hon ska även göra ett lägenhetsbyte . Från den nuvarande ettan till en tvåa. Vad händer med mig då ? Har jag rätt att få en annan lägenhet även om jag inte står i nån bostadskö ?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad är problemet?

Av din fråga framgår att du bor i din flickväns hyresrätt och att ni nu ska separera. Relevant lagstiftning i ditt fall är därför sambolagen eftersom ni bott som sambos och nu ska separera.

Vad säger sambolagen?

När man separerar från sin sambo så ska samboegendomen fördelas mellan er genom bodelning (8 § sambolagen). Det är eran gemensamma bostad och bohag som utgör samboegendom om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Eftersom du skriver att det är din flickväns hyresrätt utgår jag från att bara hon står på kontraktet och att hon bodde i hyresrätten innan ni blev ett par. Eftersom din flickvän då inte införskaffade hyresrätten för att ni skulle bo där tillsammans har du inte någon rätt till hyresrätten.

Hyresrätten anses vara eran gemensamma bostad eftersom den är avsedd som erat gemensamma hem och innehas huvudsakligen för det ändamålet (5 § tredje punkten). Gemensam bostad som inte är samboegendom kan du ha rätt att överta om du bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt (22 § sambolagen). Om ni inte har barn tillsammans gäller det dock bara om synnerliga skäl talar för det. Ett exempel på synnerliga skäl skulle vara om hyresrätten är rullstolsanpassad och du sitter i rullstol.

Sammanfattning

Du har med största sannolikhet inte rätt till hyresrätten som ni bor i nu och det finns inte heller någon lagstadgad regel för att du ska få en ny bostad automatiskt. Jag rekommenderar dig att ställa dig i bostadskön och kolla på nätet efter bostäder som hyrs ut privat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare