Har jag rätt till ersättning när min andrahandsbostad drabbats av läckage och mögel?

Hej!

Jag hyr en lägenhet i andra hand i sex månader. I oktober och november anmälde jag läckage från botten/golvet i duschkabinen. Ägarna valde att inte kolla detta utan reste bort. I december hade jag mögel i hallen, sovrummet och garderoben. Alla mina saker har förvarats i gästrummet i två månader. Tolv nätter har jag inte kunnat sova i lägenheten. Vem ska stå för de kostnaderna? Hade jag rätt till ersättningsbostad under reparationen? I månader har jag bott i mögel och med avfuktningsmaskiner. Har jag rätt till ersättning för att ha bott i denna misär samt ej kunnat utnyttja hela lägenheten. Ägarna påstår att det är "force majeure" och har vägrat hjälpa mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du önskar att jag ur något avseende ska komplettera eller tydliggöra svaret är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com. Lagrumshänvisningarna nedan avser 12 kap. jordabalken (som vanligtvis kallas "hyreslagen").

Enligt 9 § är hyresvärden ansvarig för att lägenheten på tillträdesdagen är i "fullt brukbart skick". Att denna skyldighet gäller även under uthyrningsperioden framgår av 15 §. Om lägenheten under uthyrningsperioden skadas, utan att det är hyresgästen som gjort något fel, föreligger rätt både till rabatt på hyran och eventuellt skadestånd (11 § i kombination med 16 §). Hyresvärden är dock inte skyldig att tillhandahålla ersättningsbostad under den tid som lägenheten är i bristfälligt skick. Det är istället hyresrabatten och/eller skadeståndet som ska täcka de omkostnader som hyresgästen har för att hitta en ny bostad.

Mot den bakgrunden betraktar jag det som, baserat på det du berättat, självklart att du har rätt till hyresrabatt och kompensation för utlägg som är direkt kopplade till lägenhetens undermåliga skick (d.v.s. skadestånd). Att det skulle röra sig om "force majeure" (ett begrepp som handlar om naturkatastrofer, politiska kriser, krig och liknande) anser jag vara helt uteslutet. Min rekommendation är att du framför detta till ägarna och sedan, om de inte är samarbetsvilliga, kontaktar en jurist för en närmare utvärdering av situationen. Mina eminenta kollegor på Lawline hittar du här.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare