Har jag rätt till ersättning?
Fråga
Svar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!
Med ersättning förutsätter jag att du menar exempelvis att gymmet borde lägga till de månader som du förlorar pga renoveringen på ditt klippkort. Jag skulle säga att du får gå tillbaka och titta i de avtalsvillkor som troligen skrivits ner i samband med att du köpte klippkortet. De kanske har skrivit ner i ett villkor att de inte ersätter kunder på grund av renoveringar eller dylikt? Eftersom jag inte vet vad exakt ni har avtalat om är det svårt för mig att säga vad som gäller. Lagen säger nämligen att det råder avtalsfrihet och jag skulle nog inte påstå att ett sådant villkor skulle vara oskäligt enligt gentemot dig som konsument. Hoppas att du åtminstone fick lite vägledning av mitt svar! Du är välkommen att höra av dig om något känns oklart! Allt gott!
Med vänlig hälsning,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning