Har jag rätt till ersättning?
Hej! Jag har ett klippkort på ett gym som är giltigt under ett års tid. Sedan tre månader tillbaka är verksamheten stängd för renovering och det kommer vara stängd även en tid framöver. De uppger att man inte har rätt till ersättning för den tid som gått förlorat, vad säger lagen om detta?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!
Med ersättning förutsätter jag att du menar exempelvis att gymmet borde lägga till de månader som du förlorar pga renoveringen på ditt klippkort. Jag skulle säga att du får gå tillbaka och titta i de avtalsvillkor som troligen skrivits ner i samband med att du köpte klippkortet. De kanske har skrivit ner i ett villkor att de inte ersätter kunder på grund av renoveringar eller dylikt? Eftersom jag inte vet vad exakt ni har avtalat om är det svårt för mig att säga vad som gäller. Lagen säger nämligen att det råder avtalsfrihet och jag skulle nog inte påstå att ett sådant villkor skulle vara oskäligt enligt gentemot dig som konsument.
Hoppas att du åtminstone fick lite vägledning av mitt svar! Du är välkommen att höra av dig om något känns oklart!
Allt gott!
Med vänlig hälsning,