Har jag rätt till ekonomisk kompensation vid försenad inflyttning av nyproducerad bostadsrätt?

Hej!

Vi har skrivit kontrakt på nyproduktion av en bostadsrätt med inflytt december. Men nu ser det ut som att bygget blir försenat till mars, alltså mer än 60dgr sent. Vad jag förstår det som har vi rätt att bryta kontraktet om det visar sig att det går över 60dgr?

Nu måste vi ju ha någonstans att bo så vi kommer inte bryta något kontrakt men har vi rätt till någon kompensation för att det drar ut på tiden?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om tillträde av en bostadsrätt är det bostadsrättslagen (här) som gäller. Du skriver i din fråga att ni inte är intresserade av att häva köpet varför jag inte kommer att gå in på den typen av kompensation.

Förutsatt att det inte finns några villkor i köpekontraktet (eller föravtalet) som ger er rätt till ersättning, är det endast de möjliga ersättningar som framgår av lag som kan bli aktuella. Jag tolkar din fråga som att den försenade inflyttningen inte beror på någon omständighet från din sida. Ni har därför rätt till skälig nedsättning av årsavgiften för den tid ni inte kunnat nyttja lägenheten, se 7 kap 3 § bostadsrättslagen (här).

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare