FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/12/2019

Har jag rätt till bonus?

Jag har sagt upp mig från mitt nuvarande arbete då jag fick erbjudande om annat jobb. Min uppsägningstid är 2 månader och min sista arbetsdag blir 3/1. Min chef har nämnt vid flertal tillfällen att jag ingår i ett bonusavtal och har även skickat ett mail till mig efter att min anställning blev fast i februari att jag nu är "entitled to the bonus scheme". Min kollega har fått sin bonus nu i December men jag fick inte min bonus och undrar om jag fortfarande bör få min bonus för senaste årets prestationer trots att jag sagt upp mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går inte att ge ett bra svar på din fråga. Du nämner att du ingår i ett bonusavtal och att det är grunden för bonusen. Det är därför avtalet som avgör när och hur en person har rätt till bonus. Du behöver därför se vad som står i avtalet.

Av formuleringen i din fråga verkar det som att bonusen ges för senaste årets prestationer. Av det låter det som att en viss prestation leder till en viss bonus Är bonusen bara knuten till en viss prestation borde du ha rätt till den. Är den knuten till anställningen är du fortfarande anställd fram till den 3/1 och borde också få bonus.

Som sagt är det avtalet som styr och det är mycket svårt för mig att svara säkert på din fråga. Men eftersom du fortfarande är anställd och bonusen verkar vara en följd av en prestation skulle jag säga att det låter som att du har rätt till bonusen. Det går dock inte att svara säkert på din fråga.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare