FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/07/2018

Har jag rätt överta vår gemensamma bostad vid skilsmässa?

Min man och jag har begärt skilsmässa och han har flyttat ut ur vårat gemensamma hus. Jag och barnen bor kvar och jag har erbjudit mig att köpa ut honom ur huset. Barnen bor stadigvarande hos mig, men min man vägrar att bli utköpt. Han vill sälja huset. Kan han tvinga mig att sälja? Vi äger hälften var av bostaden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör övertagande av samägd egendom vid bodelning. Det finns flera olika sätt att gå tillväga för att du ska kunna ta över bostaden.

Övertagande med hjälp av bodelningsförrättare

Om ni inte kan komma överens kring om du kan överta bostaden och "köpa ut" din make är ett alternativ att begära tingsrätten att utse en bodelningsförrättare (17 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB)). En bodelningsförrättare är som regel advokat och ska inta en opartisk roll i värdering, klassificering, undantagande, jämkande och lottläggning vid bodelning. Bodelningsförrättaren fungerar alltså lite som en domare. Bodelningsförrättaren fattar bindande beslut. (17 kap. ÄktB) Besluten kan dock klandras vid domstol (17 kap. 8 § ÄktB). En bodelningsförrättare kan alltså hjälpa er att värdera bostaden och hur du ska kunna "köpa ut" din make.

För att få en bodelningsförrättare måste du skicka in en skriftlig ansökan till tingsrätten vid den ort som ni är folkbokförda. I ansökan måste personbevis bifogas för den som gör ansökan och ansökningen kostar 900 kr.

Läs mer om bodelningsförrättare här.

Övertagande pga. bäst behov av bostaden

Det finns regler om övertagande av gemensam bostad i äktenskapsbalken. Den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad eller bohag har rätt att få den egendomen med avräkning på sin lott. Med avräkning på lott menas att du måste ge din make annan egendom ur giftorättsgodset (alltså er gemensamma egendom) eller betala motsvarande belopp i pengar till det värdet som hans andel i bostaden har. Om värdet på bostaden är ringa måste inte någon avräkning göras men så verkar inte vara fallet för dig och din make (11 kap. 8 § ÄktB). Med bohag avses möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre avsett för det gemensamma hemmet, dock inte sådant bohag som bara den ena maken använder (7 kap. 4 § ÄktB).

Vid bedömningen av vilken av makarna som bäst behöver den gemensamma bostaden görs en behovsprövning av samtliga föreliggande omständigheter. Det beaktas särskilt om det finns barn i äktenskapet och hos vem barnen i huvudsak kommer bo hos. Andra faktorer som kan vägas in är ålder, hälsa, avstånd till arbetsplats samt möjlighet att ordna en ny bostad. Bevisbördan ligger på den make som hävdar att den har bäst behov. I ditt fall ligger alltså bevisbördan på dig.

En förutsättning för att du ska få överta en bostad eller bohag som tillhör din make är att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Vid skälighetsbedömningen kan det bl.a. ha betydelse om bostaden har ett särskilt affektionsvärde för din make t.ex. att bostaden varit hans föräldrahem. Men eftersom din make inte vill ha bostaden borde det inte finnas något som gör det oskäligt att du tar över bostaden.

Övertagande genom offentlig auktion

Ett tredje alternativ är att ansöka hos tingsrätten att bjuda ut huset till offentlig auktion och genom detta kan den som är beredd att betala mest för egendomen köpa ut den andra. (6 § lag om samäganderätt). Då finns ju dock risken att någon annan bjuder högre än dig och att du på så vis förlorar huset. Samäganderättslagen är inte utformad med fokus på makars egendomsförhållanden men det är ett alternativ.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis verkar du ha goda chanser att hävda att du har bäst behov av bostaden. Detta då du ska ha barnen boende hos dig och då din make egentligen inte är intresserad av att behålla bostaden för egen räkning. Jag råder dig dock att begära tingsrätten att utse en bodelningsförrättare som kan hjälpa er, då det kan bli kostsamt och tungt på andra vis att driva en rättsprocess i domstol om att du har bättre rätt till bostaden. Att notera är dock att det är den som förlorar ett tvistemål som får stå för motpartens rättegångskostnader.

Om ni behöver hjälp med bodelningen

Det kan vara smidigt och tidssparande att anlita en jurist för att hjälpa er med bodelningen. Skulle ni vilja boka tid med en av våra jurister kan ni ringa oss på 08-533 300 04.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare