FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/04/2019

Har jag rätt att tvinga barnets pappa till umgänge på barnets hemort?

Har ensam vårdnad, vad gäller när pappan bor i annan stad många mil bort och barnet känner inte att det vill åka till annan ort utan vara i sin hemstad där barnet känner sig tryggt. Har man rätt att säga till pappan att han får komma och umgås med barnet i hennes hemstad enligt regler och lagar. Vill inte hindra att de ses men 80 mil bort gör barnet oroligt ( 5,5 år är min dotter)

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som besvarar din fråga finns i föräldrabalken (FB).

Vad har du rätt att bestämma som ensam vårdnadshavare?

Eftersom du har ensam vårdnad om ert barn, har du som utgångspunkt rätt att själv bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter, till exempel var barnet ska gå i skolan, när det ska gå och lägga sig etc. (FB 6 kap. 11 §). Gällande umgänge finns dock en bestämmelse som anger att barnet ska ha rätt till umgänge med den förälder som det inte bor tillsammans med (FB 6 kap. 15 §). Det innebär att er dotter har rätt att träffa sin pappa och du kan därför inte helt ensam bestämma i den frågan. Detta verkar du dock vara medveten om varför jag inte går in närmare på det. Nedan beskriver jag i stället hur reglerna för umgänge ser ut och vad du kan göra i din situation.

Om barnet känner sig otryggt finns skäl att se över umgänget

Syftet med bestämmelsen om umgänge är att man anser det vara bäst för barnetatt träffa båda sina föräldrar. Vad som är bäst för barnet ska vara avgörande vid alla beslut rörande umgänge, boende och vårdnad (FB 6 kap. 2 a §). Om ert barn känner sig otryggt vid umgänge med pappan på grund av avståndet, finns skäl att se över hur umgänge ska ske.

Det finns ingen lagregel som ger digrätt att tvinga pappan till umgänge i barnets hemstad

Det bästa är om du och barnets pappa själva kan komma överens om en umgängesform som barnet mår bra av. Jag tycker därför att du ska börja med att prata med honom och berätta hur barnet upplever situationen med avståndet. Det finns dock ingen regel som säger att du har rätt att tvinga pappan att umgås med barnet i hennes hemstad.

Socialtjänsten kan erbjuda samarbetssamtal

Om ni inte når en överenskommelse kan du kontakta socialtjänsten i din kommun. Socialtjänsten erbjuder så kallade samarbetssamtal som syftar till att få föräldrar att komma överens om en lösning som är bäst för barnet. Här kommer man alltså ta hänsyn till vad som är bäst för ert barn. Att barnet känner sig otryggt på grund av avståndet, talar för att den bästa lösningen är umgänge i hennes hemstad och att pappan därmed får komma till er när han ska umgås med henne. Det ni kommer överens om på samarbetssamtalen kan nedtecknas i ett avtal, vilket sedan fungerar som ett slags "tvång" eftersom ni måste följa det.

Om du under tiden upplever att ditt barn är väldigt otryggt över att åka till sin pappa, kan du som ensam vårdnadshavare hålla henne hos dig till dess en överenskommelse nås. Jag vill dock flagga för att pappan i så fall har rätt att ansöka hos domstolen om umgänge i det fall han inte får träffa barnet (FB 6 kap. 15 a §). Förhoppningsvis går det dock att undvika om ni samtidigt har en dialog med socialtjänsten och med varandra för att komma fram till vad som är bäst för er dotter.

Sammanfattning

Det finns ingen lagregel som ger dig rätt att tvinga pappan att umgås med ert barn i hennes hemstad. Däremot kan ni med hjälp av socialtjänsten gå på samarbetssamtal och därigenom sluta avtal om vad som är bäst för ert barn, vilket sen fungerar som ett slags "tvång" för er föräldrar. Det allra bästa är dock om ni själva kan komma överens om en lösning.

Hoppas svaret är till hjälp och att ni finner en bra lösning.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare