Har jag rätt att ta ut semesterdagar under min provanställning?

Om jag påbörjar en provanställning den 1 juni och företaget inte är bundet till kollektivavtal, men jag har fått 25 semesterdagar och vill ta ut obetald semester fr 1 juli, har jag då rätt till 4 veckors sammanhängande semester, trots provanställning? Eller kan företaget ex välja att bara godkänna t ex 2 veckors obetald semester?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Provanställning

Att du är provanställd innebär att du har samma rättigheter som om anställningen övergått till tillsvidare anställning (fast anställning). Skillnaden mellan att vara fast anställd och provanställd är att du kan bli uppsagd utan anledning, (gäller ej diskriminering), se 6 § lagen om anställningsskydd.

Semester

Din anställning påbörjades 1 juni, vilket innebär att tiden fram till 31 mars 2022 kallas för intjänande år. Den semester som du tjänar in under den tiden ligger till grund för den betalda semester som du kan ta ut under semesteråret som löper från 1 april- 31 mars 2022, se 3 § semesterlagen.

När det gäller obetald semester behöver du inte ha någon intjänande tid. Du skriver att du beviljats 25 dagar. Dessa kan du ta ut som obetald semester. Du kan prata med din arbetsgivare och framföra dina önskemål, se 8 § semesterlagen. Dock kan din arbetsgivare välja att förlägga semestern när det passar arbetsplatsen, se 11 § semesterlagen. Om ni inte kommer överens är huvudregeln att du ska ha rätt till fyra veckors semester under tiden juni-augusti, se 12 § semesterlagen. Det innebär att du har rätt till 25 dagars obetald semester, men din arbetsgivare kan välja att fördela dem efter egen vilja.

Sammanfattning

Du har samma rättigheter gällande semester trots att du är provanställd. Du har dock ännu inte tjänat in någon betald semester mer än möjligtvis några dagar. Däremot har du rätt att ta ut de 25 obetalda dagar som du beviljats. Din arbetsgivare kan fördela din semester på ett sätt som passar arbetsplatsen, dock är huvudregeln att den ska förläggas under sommaren. I ditt brev skriver du att din arbetsgivare inte är ansluten till något kollektivavtal. Det kan vara en god idé att skriva ett väl utformat anställningsavtal i det fallet. Om du behöver hjälp med att tolka ditt anställningsavtal, eller om du har ytterligare frågor kring din anställning är du välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare