Har jag rätt att ta hand om övergiven båt?

Jag har för tre år sedan köpt en fastighet med gräns mot havet. På stranden har jag funnit en båt, som legat orörd under många år. Har jag rätt att ta hand om denna båt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förmodligen är båten övergiven men jag skulle inte rekommendera att du tar hand om den innan du har anmält den som hittegods till polisen. Om du skulle ta hand om båten utan kontakt med polisen och en ägare till båten sen dyker upp kan du ha gjort dig skyldig till egenmäktigt förfarande (8 kap 8 § BrB).

Jag rekommenderar att du anmäler båten som upphittat till polisen. Om ägaren inte blivit känd inom tre månader från anmälan tillfaller båten dig såsom upphittare (4 § Lag om hittegods). I så fall får du alltså äganderätt till båten och kan göra vad du vill med den.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att återkomma om du har fler funderingar.

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare